מתנגדות להשתקה: הקרנות מיוחדות ברחבי הארץ של ״שני ילדים ביום״ – הסרט ששר התרבות מנסה לצנזר

שר התרבות החדש, מיקי זוהר, רוצה לפגוע במימון של הסרט הדוקומנטרי ״שני ילדים ביום״ שעוסק במעצרים של קטינים פלסטינים בשטחים הכבושים. זוהר כנראה חושב שאם לא יהיו סרטים שמתעדים את הכיבוש – יקרה קסם והכיבוש ייעלם מהשיח. אז יש לנו סוד בשבילו – זה לא יקרה. 

ביחד עם במאי הסרט דוד וקסמן, יצאנו למסע של הקרנות ברחבי הארץ. בואו לתמוך בחופש הביטוי והאמנות, וכדי ללמוד על האופן השיטתי שבו ישראל עוצרת מאות ילדים פלסטינים מדי חודש. 

ההקרנות הבאות:

  • חוג בית בנווה שלום: ביום ראשון 19.2 בשעה 20:30. 
  • הקרנה אינטימית במסגרת חוג בית עם מוריה שלומות, בצפון תל אביב: ביום שני 20.2, בשעה 20:30.
    הכניסה חינם בהרשמה מראש בטופס זה: https://did.li/Ynkrl
    פרטים מדויקים על מיקום המפגש בצפון תל אביב ימסרו במייל לנרשמים.
  • יום שלישי 21.2 בשעה 20:00 – הקרנה באודיטוריום סלע במכון ויצמן, רחובות.
    בתום ההקרנה יתקיים דיון בהשתתפות במאי הסרט, דוד וקסמן, ואסנת כהן ליפשיץ, חברת ועד בהורים נגד מעצרי ילדים.
    לרכישת כרטיסים: https://did.li/u69YH
  • יום שישי 24.2 בשעה 19:30 בסינמטק תל אביב. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאי דוד וקסמן, המפיק השותף של הסרט מוחמד באבאי ומוריה שלומות מנכ״לית הורים נגד מעצרי ילדים. לרכישת כרטיסים: https://did.li/Znkrl
הקרנה בקום איל פו
  • ביום ראשון, 15.1, הוקרן הסרט בסינמטק תל אביב במסגרת סדרת מפגשים של בית הספר לתקשורת וקולנוע בסמינר הקיבוצים ביחד עם סינמטק ת״א שעוסקת בקולנוע ישראלי והיוצרות והיוצרים שעומדים מאחוריו. בסיום ההקרנה התקיים שיח עם במאי הסרט דוד וקסמן. 
  • ביום שני 16.1 בשעה 19:30 הגענו עם הסרט למועדון הנוער בישוב כליל לאירוע פתוח לקהל הרחב. לאחר ההקרנה התקיימה שיחה עם עו"ד מוריה שלומות, מנכ"לית "הורים נגד מעצרי ילדים". 
  • ביום שבת, 21/1 בשעה 18:00 הוקרן הסרט ב״קולנוע יפו״. בסיום ההקרנה התקיימה שיחה בהנחיית ברק היימן – במאי ומפיק דוקומנטרי וראש המחלקה לקולנוע בבית ברל, ובהשתתפות מפיק הסרט יואב רועה, במאי הסרט דוד וקסמן, מוריה שלומות מנכ״לית הורים נגד מעצרי ילדים, ופבלו אוטין מבקר הקולנוע של ״הארץ״. 
  • הקרנות באוניברסיטה העברית בירושלים ביוזמת תא הסטודנטים של ״עומדים ביחד״:
  • יום ראשון 22.1 בשעה 18:15 בקמפוס הר הצופים, במחלקת המדיה בספרייה
  • יום שלישי, 24.1 בשעה 18:00 בגבעת רם, שפרינצק 213
  • ביום חמישי, 26/1 בשעה 19:00, התקיימה הקרנה גדולה וחינמית של הסרט במתחם קום איל פו בנמל תל אביב. בתום ההקרנה התקיים דיון בהשתתפות במאי הסרט, דוד וקסמן, ועו״ד מוריה שלומות, מנכ"לית "הורים נגד מעצרי ילדים". 
  • לאור הדרישה, סינמטק תל אביב הוסיף שתי הקרנות של הסרט: ביום שבת 28.1 בשעה 15:00 וביום שבת 4.2 בשעה 14:00.
  • ביום חמישי, 22.1 בשעה 20:30 קיימנו הקרנה בסינמטק ירושלים. בתום ההקרנה נערכה שיחה עם הקהל בהשתתפות במאי הסרט, דוד וקסמן, ועו"ד מוריה שלומות, מנכ"לית "הורים נגד מעצרי ילדים". כל הכרטיסים להקרנה נמכרו.
  • ביום שלישי 14.2 בשעה 19:00 הסרט הוקרן בסינמטק חיפה. בסיום הסרט התקיים דיון בהשתתפות במאי הסרט, דוד וקסמן, וארי רמז, תושב חיפה ופעיל ב״הורים נגד מעצרי ילדים״.
  • ביום רביעי, 15.2 בשעה 18:30 התקיימה הקרנה מיוחדת במכון ון ליר. בסיום ההקרנה התקיים דיון בהנחיית מוריה שלומות ובהשתתפות נסרין עליאן מהקליניקה לרב תרבותיות באוניברסיטה העברית והפסיכולוגית יועאד גנאדרי, ראש עמותת הפסיכולוגים הערבים בארץ ודוד וקסמן הבמאי.
  • לאור הדרישה – סינמטק תל אביב הוסיף הקרנות נוספות:
    ביום שישי 17.2 בשעה 11:00. בסיום הסרט התקיים דיון בהשתתפות במאי הסרט, דוד וקסמן, ואיתן דיאמנט חבר ועד ב״הורים נגד מעצרי ילדים
    ביום שבת 18.2 בשעה 14:30. בסיום הסרט התקיים דיון בהשתתפות במאי הסרט, דוד וקסמן, ומוריה שלומות מנכ״לית ב״הורים נגד מעצרי ילדים״

הסרט ״שני ילדים ביום״, שזכה בפרס התחקיר בפסטיבל ירושלים, חושף – באמצעות תיעוד של חקירות מצולמות, ראיונות ועדויות מתוך המערכת עצמה – את השיטה: שימוש במעצרים סיטונאים של ילדים פלסטינים במטרה לפרק את הקהילה שלהם ואת המאבק שלהם נגד הכיבוש. 

בצעד חריג ואלים, קומיסר התרבות החדש מבקש לשלול רטרואקטיבית מהסרט את התקציב שכבר הוענק לו על ידי קרנות קולנוע שונות. השר טוען שהסרט ״פוגע בשמה הטוב של ישראל״. אבל השר התבלבל, שמה הטוב של ישראל לא נפגע בשל חשיפת המציאות בסרט, אלא בשל העובדה שישראל מפעילה משטר צבאי מדכא, שבכל חודש עוצר מאות קטינים פלסטינים, תוך הפרה של זכויותיהם ובניגוד לאמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד והאמנה לזכויות האדם. 

אנחנו מבטיחות: גם אם זוהר ינסה, הביקורת על הפרקטיקה הנוראית של מעצרי ילדים לא תיפסק. בישראל ובעולם. אנחנו קוראות לכל מי שלא מפחד לדעת את האמת להצטרף להקרנות שלנו ולעמוד לצד האמת והיצירה, ולצד הילדים הפלסטינים שנמצאים בסכנה גוברת בימים אלו.

עשרות פעילים ופעילות נענו לקריאה שלנו להגיע כדי לתמוך ביוצרי הסרט מול המתקפה וניסיום סתימת הפיות מימין. סינמטק תל אביב 15 בינואר 2023